Ter ere van ons 25-jarig bestaan lanceren we in oktober het CTS GROUP Jubileummagazine. In dit magazine blikken we samen met medewerkers, klanten en partners terug op de afgelopen jaren én kijken we naar de toekomst. Graag lichten we vast een tipje van de sluier op. Lees hier het interview met collega’s én goede vrienden Ralph en Peter, respectievelijk verantwoordelijk voor HRM en ICT, over de positie van de mens en de techniek binnen onze organisatie.

Mens en techniek

“We kunnen niet zonder elkaar”

Ze waren al vrienden toen ze ooit samen op een bijbaantje solliciteerden bij CTS GROUP – op dat moment nog ‘Wings & Wheels Express’. Nu, twintig jaar later, zijn Ralph Morren (36) en Peter Korf (36) respectievelijk hoofd HRM en hoofd ICT. “Aan fantastische computersystemen heb je niets zonder de juiste mensen. Maar andersom ook niet.”

De aanhouder wint

Eigenlijk is het best bijzonder, realiseren collega’s en goede vrienden Ralph Morren en Peter Korf zich: allebei zijn ze al bijna twintig jaar werkzaam voor hetzelfde bedrijf, waar ze ooit binnenkwamen via een bijbaantje op vrijdagavond en de zaterdag. Ralph: “We studeerden en hadden gehoord dat ze bij Wings & Wheels Express mensen zochten. Omdat we niet meteen wat hoorden op onze sollicitatie, bleven we een aantal weken langskomen bij directeur Edwin: kon hij al iets meer vertellen? Uiteindelijk heeft hij een bijbaantje voor ons gecreëerd, om van het gezeur af te zijn.” Peter: “De aanhouder wint, haha!” De vrienden begonnen in de loods, maar tijdens zijn stageperiode bleek dat Peter ICT-talent had: “Toen hadden ze me liever op kantoor.” Ralph – na zijn opleiding was Operationeel/ Commercieel Medewerker de eerste ‘echte’ baan bij CTS GROUP– werd in 2004 gevraagd een HRM-afdeling op te zetten: “Dat was noodzakelijk, het bedrijf werd steeds groter en dan is HRM niet iets dat je er zomaar even bij doet. Inmiddels hebben we zo’n 300 collega’s.”

Twee ISDN-lijnen

In de afgelopen jaren hebben de mannen heel wat zien veranderen. Peter: “Wat had je twintig jaar geleden nou aan ICT? Er waren twee ISDN-lijnen, die ook nog alleen een verbinding opzetten als iemand het internet op wilde. We hadden niet eens een website, nu hebben we meer websites dan ICT-medewerkers.” Ralph: “Opdrachten kwamen binnen per fax, voor websites moest je inbellen.” Als jonkies communiceerden Peter en Ralph per mail, maar dat was niet voor iedereen vanzelfsprekend, herinnert Peter zich: “Als ik directeur Edwin een mail stuurde, kwam hij naar me toe lopen om antwoord te geven.” Meegroeien met een bedrijf is een heel bijzonder proces om mee te maken, vindt hij: “Die groei zie je niet alleen terug in aantallen, maar ook in mogelijkheden en manier van werken. De hoeveelheid maatwerk die we tegenwoordig vanuit ICT leveren aan onze klanten, had ik twintig jaar geleden niet voor mogelijk gehouden.” Ralph: “Het personeelsbestand is op alle fronten uitgebreid, niet alleen op kantoor, maar ook in de loods en het wagenpark. Met ongeveer 300 man ontkom je er niet aan dat het allemaal wat formeler wordt, maar een persoonlijke en informele sfeer blijft voor ons belangrijk.”

Behoefte aan informatievoorziening

Want als je optimale service aan je klanten wilt verlenen, begint dat met betrokken medewerkers, daarvan is Ralph overtuigd: “De aandacht die wij aan onze medewerkers besteden, vertaalt zich door in aandacht van de medewerkers voor de klant.” En dus krijgen nieuwe collega’s bijvoorbeeld een week van te voren een berichtje: ‘Leuk dat je bij ons komt werken!’ “Maar ook eenmaal op de werkvloer begeleiden en ondersteunen we medewerkers waar mogelijk. Dat we hierin heel ver gaan, heb ik al ruim 20 jaar lang mogen ervaren. We zijn zeer sociaal betrokken en dat is in deze tijd heel bijzonder mag ik wel zeggen. “We proberen de juiste mensen aan ons te binden. Dat dat aardig lukt, is terug te zien in het aantal langlopende dienstverbanden.” Peter vult aan: “En de mensen die na een korte periode elders toch weer terugkomen naar CTS GROUP.” Met steeds geavanceerdere computersystemen loop je als bedrijf het risico minder persoonlijk te worden, maar dat is iets waar CTS GROUP voor waakt. Peter: “Voor een logistieke dienstverlener hebben wij een heel uitgebreide customer service afdeling, die continu proactief meedenkt met de klant. Dat is niet bij elk bedrijf zo, maar blijkbaar werkt deze formule: onze klanten hebben behoefte aan informatievoorziening, niet alleen digitaal, maar ook persoonlijk.”

Mens of techniek? 

En daarbij zijn zowel mensen als techniek onmisbaar, stelt Ralph: “Al sinds de oprichting van CTS GROUP is het onze missie om met een combinatie van mensen en techniek de beste service te bieden.” Peter: “Je kunt fantastische computersystemen hebben, maar zonder de juiste mensen draaien die niet. Als mensen een systeem niet op de juiste manier gebruiken, heb je niets aan dat systeem, hoe gemakkelijk of geweldig je het ook maakt. Maar andersom geldt net zo: ook al heb je fantastische mensen in dienst, als er geen goed systeem is, maak je die mensen het werk heel moeilijk. Daarom zijn wij elke dag bezig met verbeterslagen; een aanpassinkje in het systeem hier, een patchje daar. Zo proberen we alles uit zowel mensen als techniek te halen.”

Drones en augmented reality

Hoe de komende tien jaar eruit gaan zien? Daarover discussiëren de vrienden graag. Peter: “Ik ben ervan overtuigd dat ICT voor iedereen nog belangrijker gaat worden. Er is nu al bijna geen project meer te bedenken waar geen ICT bij komt kijken. Dat zal alleen maar meer worden.” “Machines zullen steeds meer geautomatiseerd werken,” denkt ook Ralph. “Maar je hebt dan ook weer mensen nodig die verstand hebben van die machines, dus zo creëert automatisering ook werkgelegenheid.” Peter: “Ik vind het een leuk onderwerp om over na te denken. Zullen we met drones gaan werken? Komt de zelfrijdende auto er binnenkort aan, zodat chauffeurs meer customer care medewerkers worden? Ik denk dat we over tien jaar allemaal ‘augmented reality’-brillen op hebben, die bijvoorbeeld vertellen waar je in de loods je vracht kunt vinden.” Eén ding weten de vrienden zeker: “Over tien jaar? Dan werken wij hier nog steeds met heel veel plezier.”

Credits:
Tekst: Dominique Prins
Foto’s: Corine Zijerveld