‘Automatisering heeft onze veel gebracht.’
In 2013 gaf Steven Kersbergen – directeur bij onze dochteronderneming Fulfilment Solutions – de lezers van Hmore een kijkje achter de schermen van zijn organisatie. In het artikel blikte hij vooruit op de toekomst van de e-commerce markt en logistiek. In hoeverre zijn de verwachtingen en voorspellingen tot nu toe realiteit geworden? We spreken Steven opnieuw en zijn benieuwd naar de ontwikkelingen.
Tien jaar geleden vertelde je over de uitdaging die ‘voor 21.00 uur besteld, volgende dag in huis’ met zich meebracht voor jullie als logistiek dienstverlener. Zijn klanten veeleisender geworden?
In de afgelopen tien jaar zijn qua levertijden de grenzen enorm opgezocht, tot aan ’s morgens bestellen, dezelfde dag nog in huis. Dit hebben wij zelf ook aangeboden, maar ervaring leert dat de hogere kosten voor veel klanten reden is om hier geen gebruik van te maken. Het is goedkoper en duurzamer om zoveel mogelijk pakketten tegelijk te versturen en daar zo efficiënt mogelijke routes van te maken. Daarom hanteren we bij FS een cutoff-tijd van 22.00 uur: vóór die tijd besteld, betekent morgen in huis.
Overigens valt het op dat Nederlandse consumenten hogere eisen stellen aan levertijden dan in de landen om ons heen. Voor consumenten in Duitsland en Frankrijk is het veel minder een probleem dat het twee dagen duurt voordat je een bestelling in huis hebt. Goede internationale connecties en samenwerkingen stellen FS in staat om voor bijna alle bestemmingen in Europa te kunnen voldoen aan de gewenste looptijd. Daarmee volstaat het om vanuit slechts één warehouse te werken voor leveringen door heel Europa, met als bijkomend voordeel dat de klant op slechts één locatie voorraad aan hoeft te houden.
Overigens zien we dat het steeds belangrijker wordt om goede informatie te kunnen geven over het moment van levering. Daarbij willen consumenten zelf de mogelijkheid hebben om een later levermoment te kiezen en met de opkomst van apps en digitalisering van data kan hierop worden ingespeeld.
In het artikel werd een enorme groei van het aantal online bestellingen voorspeld. Is deze voorspelling uitgekomen?
Het aantal online bestellingen is inderdaad enorm gestegen. In 2013 werd 7% (10 miljard euro) van de totale detailhandel in Nederland online besteld, nu is dat percentage opgelopen tot 21% (33 miljard euro). De coronaperiode heeft een belangrijke rol gespeeld in de sterke groei in online verkopen en het effect hiervan is nog steeds merkbaar in de huidige cijfers.
En hoe zit het met jouw voorspelling over de rol die 3D printers inmiddels spelen?
Het gebruik van 3D printers is nog niet zo ingeburgerd als verwacht, maar daar kan de aankomende tien jaar nog wel verandering in komen. We blijven de ontwikkeling de komende jaren dus goed in de gaten houden!
Fulfilment Solutions stond in 2013 op het punt om te gaan werken met robots. Heeft deze technologie gebracht wat je ervan verwachtte?
Absoluut! De implementatie van de autostore heeft ons veel efficiëntie gebracht. Niet alleen in het orderpick proces, maar ook qua opslag. Aangezien we bij onze autostore geen looppaden nodig hebben, wordt daarmee veel ruimte gewonnen. Bovendien draagt de Autostore bij aan de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. In tegenstelling tot de conventionele oplossingen, hoeven zij door de robots dagelijks veel minder afstanden te lopen en krijgen zij alle producten op ergonomisch verantwoorde wijze aangereikt.
Waar we in 2013 met 15 medewerkers 25.000 orders verwerkten, verwerken we dit jaar met 50 medewerkers 1.000.000 orders. We kunnen dus stellen dat we door automatisering ongeveer tien keer efficiënter geworden in de afgelopen tien jaar.
Wat is de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van e-commerce logistiek op dit moment?
Tegenwoordig hechten zowel leveranciers als consumenten gelukkig steeds meer belang aan duurzaamheid. Een voorbeeld van een trend die hierop inspeelt is het gebruik van pakketkluizen, waarbij de vervoerder niet de hele wijk door hoeft om pakketten af te leveren en de consument het pakket ophaalt op een locatie waar zij naartoe kunnen lopen of toch al moeten zijn. Dit zorgt voor een reductie van zowel de kosten als CO2-uitstoot!
Een ander voorbeeld is dat verschillende grote webshops kiezen voor versobering van hun retourbeleid. Niet allen zijn de retourstromen heel slecht voor het milieu, dit geldt vaak ook voor de portemonnee. Daar komt dus langzaam iedereen van terug.
Verder zien we dat bedrijven zich niet meer focussen op het B2B óf B2C segment, maar vaak op B2B én B2C. Door de opkomst van Marketplaces en Social Commerce (ofwel de verkoop via Social Media kanalen) is het makkelijker geworden om producten rechtstreeks bij de consument aan te bieden, wat ervoor zorgt dat de scheidingslijn tussen segmenten vervaagt. Tegelijkertijd is dit voor veel logistiek dienstverleners een uitdaging. Gelukkig kunnen wij putten uit de expertise vanuit ons moederbedrijf CTS GROUP, van oudsher specialist op het gebied van B2B fulfilment. Die software en processen hebben we inmiddels namelijk volledig geïntegreerd in onze bestaande organisatie welke oorspronkelijk meer B2C georiënteerd was. Op die manier bieden wij een complete omnichannel fulfilment oplossing aan!
Als we jou over tien jaar weer spreken, hoe ziet de toekomst van e-commerce logistiek er dan uit?
E-commerce zal de aankomende tien jaar blijven groeien, maar moet tegelijkertijd efficiënter en duurzamer worden. Van oudsher werd er veel op Google gezocht naar producten, vandaag de dag wordt hiervoor steeds meer gebruik gemaakt van Marketplaces. De kans is echter groot dat over een paar jaar met name op Social Media wordt geshopt. Het aantal verkoopkanalen neemt in rap tempo toe, met als doel om het de consument zo makkelijk mogelijk te maken om producten te bestellen. Het gevolgd is dat de logistiek voor verkopers complexer wordt. Juist daarom kunnen wij in de toekomst nog meer van toegevoegde waarde zijn en de klant bij al deze ontwikkelingen ondersteunen!
Stijging online verkopen in de afgelopen jaren
- Omzet online verkopen in 2013: 10 miljard euro
- Omzet online verkopen in 2018: 23 miljard euro
- Omzet online verkopen in 2022: 33 miljard euro