Het coronavirus heeft de wereld flink opgeschud en vraagt op vele manieren om omdenken. Zo ook bij Bio Futura, ontwikkelaar en distributeur van biobased en composteerbare verpakkingen voor de horeca. Een grote afzetmarkt voor het bedrijf was de evenementenbranche, die door het coronavirus volledig stil kwam te liggen. Bio Futura verlegde haar focus naar takeaway en to-go-verpakkingen. En met succes.

Prachtig idee
Waar een documentaire over festivalbekers, gemaakt van maïs, al niet toe kan leiden. In het geval van Wouter Moekotte was dat het bedrijf Bio Futura. Wouter herinnert zich zijn eurekamoment nog goed. “Mijn hart ging direct sneller kloppen toen ik die documentaire zag. Er was een oplossing om producten van olieplastics te vervangen! Ik had geen idee dat dat mogelijk was met plantaardige materialen. Waarom werd dat nog niet op grote schaal gedaan? Wat zou er nog meer mogelijk zijn?” Een ‘prachtig idee voor een onderneming’ is wat Wouter erin zag en hij besloot er mee aan de slag te gaan. Inmiddels levert het bedrijf een groot aantal verpakkingsproducten, gemaakt van materialen als suikerriet, palmboomblad, houtvezels en bamboevezels. Het uiteindelijke doel: alle olieplastics vervangen door duurzame alternatieven.

Crisisbedrijf
Met de oprichting in 2008 is de organisatie een echt ‘crisisbedrijf’. Door zuinig in een nichemarkt te ondernemen werd de basis gelegd voor snelle groei in de jaren erna. En toen kwam het coronavirus om de hoek kijken. “Zoals veel andere bedrijven kwamen we in maart vorig jaar in een stevige crisis terecht waarbij een groot deel van de omzet wegviel. Maar ook ontstonden er nieuwe mogelijkheden. In verband met de sluiting van de horeca groeide het aanbod afhaal- en to-go-maaltijden explosief. Die moeten verpakt worden, het liefst zo duurzaam mogelijk. Voor ons een uitgelezen kans. Nu draait vrijwel onze volledig omzet op deze tak van sport. Daarnaast hebben we de omslag gemaakt naar een puur b2b online groothandel gericht op takeaway en delivery verpakkingsproducten.”

Logistiek totaalpakket
De producten van Bio Futura vinden steeds beter hun weg in Europa, met dank aan een combinatie van de services van CTS GROUP. “Er moet van alles gebeuren zodra er een order binnenkomt: de container waarmee de producten uit Azië komen legen, in het magazijn naar de juiste producten zoeken en deze vervolgens klaarmaken voor verzending naar de klant. Dit laatste gebeurt uiteraard zo duurzaam mogelijk; we zouden anders als bedrijf niet erg geloofwaardig overkomen. CTS GROUP biedt ons het ideale totaalpakket. Van opslag en orderpicken tot en met de distributie. Het is een soort ledemaat, een verlengstuk van ons bedrijf.” De nieuwe focus van Bio Futura vroeg ook op logistiek vlak om de nodige aanpassingen. “Omdat we ons nu puur richten op de b2b-markt worden er grotere aantallen besteld. Dit vraagt om andere manieren van opslag, orderpicken en administratie. CTS GROUP is altijd bereid om mee te denken over de meest efficiënte oplossing. Dat geeft een goed gevoel.”

Borden van olifantgras
Wouter is een man met een missie, die inmiddels de tijdgeest mee heeft: “Gelukkig zijn er dingen aan het veranderen. Recycling wordt efficiënter, we realiseren ons dat olieplastics eindig zijn. In veel landen is wetgeving in de maak of al in gebruik tegen single use plastics. Ook in Nederland gaat deze wetgeving dit jaar in.” De toekomst wordt hopelijk nog veel duurzamer. “We willen niet alleen de transitie versnellen, maar daar ook aan bijdragen door nog veel meer lokale reststromen te gebruiken. Het is immers veel duurzamer om borden te maken van lokaal olifantgras of bermgras dan van suikerriet dat uit Zuidoost-Azië wordt geïmporteerd.” CTS GROUP blijft daar een belangrijke rol bij spelen als het aan Bio Futura ligt. “Ze zijn altijd helder, eerlijk en to the point, dat werkt heel prettig.” Intussen probeert Wouter zelf ook zijn steentje bij te dragen. “Ik ben niet roomser dan de paus, maar probeer afval zoveel mogelijk te scheiden en biologisch te eten. En ik vind het leuk om tweedehands spullen te repareren en zo een nieuw leven te geven. Gelukkig zie ik dat ook bij de jongere generaties. Dat stemt hoopvol.”

Meer informatie over Bio Futura is te vinden op www.biofutura.nl. Bent u benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen op het gebied van wegtransport en logistiek? Neem dan contact op via onderstaande button!

Contact