CTS GROUP ging deze zomer een nog intensievere samenwerking aan met AZ Alkmaar. De logistiek dienstverlener was al strategisch partner van de club en is sinds dit seizoen officieel Academy Partner geworden. Een voetbalclub en een logistiek bedrijf hebben op het eerste oog wellicht weinig gelijkenissen, maar vergis je niet: de ontwikkeling van talent staat bij allebei hoog in het vaandel. Tijd om AZ en CTS GROUP aan het woord te laten over deze gemene deler.
CTS GROUP is 27 jaar geleden begonnen met drie oprichters, onder wie algemeen directeur Edwin Beentjes en commercieel directeur Miriam de Groot. Inmiddels heeft de organisatie 350 medewerkers in dienst. Gevraagd naar de grote zakelijke uitdagingen die in het verschiet liggen, snijdt Edwin Beentjes direct een onderwerp aan dat raakvlakken heeft met AZ.
In de basis heeft elk mens talent
“We zijn continu op zoek naar nieuwe talenten. Dat komt doordat de vergrijzing en het vinden van personeel voor ons de grootste uitdagingen zijn. We zijn met het CTS GROUP Talent Plan een soort jeugdopleiding begonnen waarmee we de uitstroom aan de bovenkant willen opvangen met nieuwe jonge mensen aan de onderkant”, vertelt Beentjes. “In de basis heeft elk mens talent, of je nou bij CTS GROUP werkt of ergens anders. Als je nog zoekende bent hoe jouw talent het beste tot zijn recht komt en wilt ontdekken of logistiek iets voor je is, dan bieden wij jou die kans via ons Talent Plan. De Talent Planner loopt dan gedurende twee jaar op verschillende afdelingen mee en wordt dan uiteindelijk geplaatst op de afdeling waar hij/zij het beste tot zijn/haar recht komt. Het Talent Plan heeft drie hoofdpijlers en je kunt hierbinnen alle kanten op. Of dat nou als chauffeur, in het magazijn of op een kantoorfunctie is.”
Voorbereiden op betaald voetbal
Dat ook AZ constant op zoek is naar nieuw talent, mag geen verrassing heten. Talentontwikkeling is onderdeel van het DNA van de club. “We werken er hier iedere dag keihard voor om jonge spelers stap voor stap voor te bereiden op het spelen van betaald voetbal”, vertelt Hoofd Jeugdopleiding Paul Brandenburg. “De meeste jongens worden door ons gescout bij lokale amateurverenigingen en stromen rond hun elfde bij ons binnen. Ze volgen bij ons een intensief programma waarvan wij overtuigd zijn dat ze dat nodig hebben om acht, negen jaar later bij het eerste elftal op de deur te kloppen en uiteindelijk aan te sluiten.”
Presentatie van Brandenburg
CTS GROUP verkreeg onlangs waardevolle inzichten in dit programma tijdens een bezoek aan het trainingscomplex in Wijdewormer. Het gehele middenkader van het bedrijf woonde een uitgebreide presentatie bij van Brandenburg over AZ’s visie op talentontwikkeling. Een dergelijke kruisbestuiving is voor CTS GROUP een belangrijke reden geweest om het partnership uit te breiden: via deze samenwerking kennis en expertise opdoen over het succesvol opleiden van talent.
Verantwoordelijkheid bij het team
Eelke de Graaf, die zich bij CTS GROUP richt op partnerships en ontwikkeling: “Een voorbeeld dat we uit die presentatie meenamen, was dat de verantwoordelijkheid voor ontwikkeling ook bij het team zelf ligt.” Beentjes vult hem aan. “Wij hebben vaak de neiging om ons team precies te vertellen wat, wanneer en hoe ze dat moeten doen. Wat wij nu al geleerd hebben van onze samenwerking met AZ is dat je personeel ook met een einddoel op pad kunt sturen. Zij moeten dan zelf binnen de kaders van de visie op zoek naar de invulling om dat doel te bereiken.”
Verder dan alleen voetbal
Binnen AZ is die visie, in combinatie met de doelstellingen, voor iedereen duidelijk. Dat gaat verder dan alleen voetbal op het veld. “We hebben verschillende thema’s waar we onze jeugdspelers mee aan de slag laten gaan als onderdeel van hun opleiding”, vertelt Brandenburg. “Dan moet je denken aan voeding en slaap, maar ook aan bewegingsscholing en krachttraining. Onze manier van werken creëert echt een soort lifestyle voor de spelers, zodat ze weten wat er zowel binnen als buiten het veld verwacht wordt om het betaald voetbal te halen. Uiteindelijk is het aan henzelf om daarin verantwoordelijkheid te nemen en stappen omhoog te blijven maken.”
AZ als logische partner
CTS GROUP draagt zowel intern als extern een eigen visie op talentontwikkeling uit, zodat iedereen weet waar het bedrijf voor staat. Sport wordt daarbij vaak als metafoor gebruikt om zaken concreet te maken. Aangezien er al een succesvolle samenwerking met AZ bestond en zij internationaal geroemd worden om hun succesvolle jeugdopleiding, was de keuze snel gemaakt. De Graaf zegt daarover: “Er zijn de afgelopen jaren zo veel talenten vanuit de opleiding doorgebroken in het eerste elftal, puur door een bepaalde visie na te streven. Als sponsor vinden wij het supermooi dat waar de jeugdopleiding voor staat, en waar wij als bedrijf dus ook op focussen, zijn uitwerking heeft.”
Spiegelt makkelijker aan succesverhaal
Beentjes: “Natuurlijk zijn er, als je met een voetbalclub wilt samenwerken, genoeg mogelijkheden in het hele land. Maar de keuze is bewust op AZ gevallen. Wij willen vol inzetten op ontwikkeling en het spiegelt voor ons makkelijker aan een succesverhaal, dan aan verhalen die minder aan de oppervlakte liggen. Je ziet ook dit jaar weer een paar spelers uit de eigen jeugd aanhaken bij het eerste. Dat is mooi om te zien én het bewijs van het succes.”
Jong AZ doet het geweldig
De heren van CTS GROUP laten dit seizoen vaak hun gezicht zien op het trainingscomplex van AZ. “We volgen met heel veel trots de verrichtingen van bijvoorbeeld AZ Onder 18 in de Youth League en zitten ook geregeld op de tribune bij Jong AZ”, vertelt Beentjes. “Ook dat team doet het geweldig en er zit veel potentie in.”
Manier van werken inspireert ons
“Natuurlijk kan er voor hen ook eens een minder jaar tussen zitten, maar dan haak ik graag aan op wat Paul in zijn presentatie aan ons verteld heeft. Er zijn altijd golfbewegingen te zien in ontwikkeling en in die wetenschap houdt AZ strak vast aan het plan voor de lange termijn. Wij zien op het veld dat die manier van werken zijn vruchten afwerpt en dat inspireert ons. We kunnen niet verwachten dat er morgen twintig nieuwe talenten op de stoep staan en zijn ons daarvan bewust. Dat het een langdurig proces is, waarin we graag gebruik maken van de kennis van AZ. We weten nu al dat we over een paar jaar een groot aantal nieuwe mensen nodig hebben en werken daar stap voor stap naartoe.”