Van één eigen busje naar 100 eenheden

Eén eigen busje, twee gehuurde exemplaren en een charter; daaruit bestond het wagenpark van CTS GROUP toen Johan Bakker (52), manager Transport en Distributie, ruim twintig jaar geleden bij het bedrijf kwam werken. Sindsdien is er heel wat veranderd. 

Pionieren en groeien

Hoofdplanner, dat was de functie waarin Johan Bakker ooit begon bij CTS GROUP. Al moet je je daar niet teveel bij voorstellen, grinnikt hij: “Ik was de enige planner, dus automatisch hoofdplanner.” Hoewel het wagenpark op dat moment nog van bescheiden omvang was, zag Johan direct de uitdaging: “Ik vond het heel leuk om bij een bedrijf te komen werken dat weliswaar nog een klein familiebedrijf was, maar wel de ambitie en potentie had om te groeien. Meewerken om die groei te kunnen realiseren, af en toe pionieren; dat maakte het voor mij interessant.” Inmiddels is hij als manager transport en distributie verantwoordelijk voor al het rijdend materiaal bij CTS GROUP, zowel intern als extern: “Het wagenpark bestaat nu uit zo’n 55 opleggers (plus vijf ingehuurde) en daarnaast een kleine 40 motor- en bakwagens. Al met al rijden er zo’n 100 voertuigen voor CTS GROUP. Je kunt wel zeggen dat we gegroeid zijn ja.” 

Nieuwe ontwikkelingen

Maar de omvang van het wagenpark was niet de enige verandering in de afgelopen decennia: “Je ziet dat ook inzichten in de loop van de jaren kunnen veranderen. Eerst probeer je als bedrijf alles zelf te doen, vervolgens kom je erachter dat samenwerken je verder brengt, en ontstaan nieuwe netwerken, zoals netwerk Benelux. Nu hebben we verschillende partners waarmee we samenwerken, en voeren we zelf vooral de specialistische klussen uit. Daarin zit onze kracht.” 

Het werken met mensen, problemen oplossen en steeds weer nieuwe uitdagingen om aan te gaan, dat is wat zijn werk na ruim twintig jaar nog steeds leuk maakt, stelt Johan: “Neem bijvoorbeeld het verduurzamen van het wagenpark, iets waar we ons de komende jaren mee bezig zullen moeten gaan houden. De ontwikkelingen op dat gebied gaan zo snel, ik vind dat heel interessant. Wordt het waterstof? Biodiesel? Of toch elektrische voertuigen? Niemand die het zeker weet, maar ik denk dat elektrische voertuigen voorlopig vooral bruikbaar zijn voor kortere afstanden, zodat je snel weer bij een laadpaal bent. Bovendien moet er wel genoeg stroom voorhanden zijn. Als wij één elektrische wagen willen opladen, hebben we 63 ampère nodig. Ter vergelijking: voor ons hele bedrijfspand gebruiken we twee keer 63 ampère. Dus op dat gebied moet nog wel het nodige gebeuren.” 

Fijne sfeer

Of het wagenpark over tien jaar ook drones zal omvatten? Johan vraagt het zich af. “Voor echte pakketvervoerders is dat zeker een optie, maar niet voor het specialistische werk dat wij doen, denk ik. Bovendien zitten we hier dicht bij de luchthaven; ik kan me voorstellen dat die niet blij zullen zijn als hier in de omgeving veel drones de lucht in gaan.”

Hoe het wagenpark er over tien jaar ook uit zal zien (wellicht hebben dan ook de eerste zelfsturende auto’s inmiddels hun intrede gedaan) en waar het bedrijf op dat moment ook gevestigd zal zijn, Johan hoopt zeker ook dan nog van de partij te zijn. “Tegen die tijd ben ik begin zestig, hopelijk nog gezond en nog steeds lekker aan het werk bij CTS GROUP. De sfeer, de fijne manier waarop we binnen het bedrijf met elkaar omgaan, de relatief kleine afdelingen waardoor je nooit het gevoel hebt in de massa op te gaan en de steeds weer veranderende omstandigheden; daarom heb ik het na ruim twintig jaar nog steeds enorm naar mijn zin hier.”

 


CTS GROUP Jubileummagazine

Dit interview is een publicatie uit het CTS GROUP Jubileummagazine, dat we ter ere van ons 25-jarig bestaan hebben gepubliceerd. In dit bomvolle magazine blikken we samen met onze collega’s, klanten en partners terug op de afgelopen vijfentwintig jaar.  Zoals het een innovatieve logistiek dienstverlener betaamt kijken we ook vooruit, al blijkt de toekomst gezien de huidige situatie niet zo voorspelbaar als gedacht. Lees het hele magazine via onderstaande tool!

Het jubileummagazine is mede mogelijk gemaakt door: Dominique Prins (tekst) en Corine Zijerveld (fotografie).