De situatie aan de grensovergang met het Verenigd Koninkrijk is op z’n minst zorgwekkend te noemen. Als gevolg van een mutatie van het coronavirus en de Brexit staan er duizenden vrachtwagens te wachten om de overtocht te maken. Al 25 jaar is logistiek dienstverlener CTS GROUP specialist in distributie van/naar het Verenigd Koninkrijk. Een chaos als deze hebben wij echter ook niet eerder meegemaakt. Aan het woord Miriam de Groot, onze commercieel directeur.
De belangrijkste vraag: is dit een voorbode van een mogelijke pre-Brexit chaos?
“Dat zou zeker kunnen. De route Calais/Folkstone naar Dover is verreweg de drukste oversteek naar het VK. Eerdere proeven met hele simpele controles hebben al geleid tot enorme wachtrijen, maar de situatie van deze week is extreem. Gelukkig zijn de grenzen inmiddels weer open en verwachten we dat na Kerst – wellicht eerder – de wachtrijen opgelost zijn.”
Hebben jullie nog chauffeurs in het VK?
“Dagelijks bekijken we de mogelijkheden om nog auto’s over te zetten. Via allerlei trucs gaat dat, soms met wat vertraging, gelukkig nog steeds. Deels begeleid en deels onbegeleid. Eerder deze week hebben we een chauffeur vanuit London zelfs via Immingham terug moeten halen, maar het is gelukt. Zeker in kader van Brexit is het noodzakelijk om volumes te blijven verplaatsen.”
Hoe groot is de impact voor de Nederlandse transporteurs?
“Ten opzichte van het totale verkeer is de impact aanzienlijk groot. Vanuit Nederland hebben we het “geluk” dat er nog een aantal alternatieve routes – zoals Vlaardingen, Hoek van Holland en IJmuiden – voorhanden zijn die veelal door Nederlandse bedrijven gebruikt worden. Bij CTS GROUP hebben per dag meerdere routes naar verschillende distributiepunten in het VK. Hiermee spreiden we het risico en kunnen we continuïteit blijven bieden aan onze klanten.”
Is het nog wel te doen om straks transport voor het VK te verzorgen?
“Wat we nu meemaken is extreem. Gezien de extra problematieken die onder andere de douaneformaliteiten met zich meebrengen is de verwachting dat een aantal vervoerders de dienstverlening van/naar het VK zullen verminderen of zelfs zullen stoppen met hun service voor deze bestemming. Wij kiezen ervoor dit juist niet te doen. CTS GROUP werkt met meerdere douanesteunpunten in het VK en we beschikken over meerdere inhouse douanespecialisten. In de toekomst is deze service bij ons dus gewaarborgd. Echter kunnen wij ook niet inschatten wat de effecten van de Brexit op de infrastructuur en looptijden gaan worden. Wij zien het zo: iedere “bedreiging” brengt ook een kans met zich mee. Stoppen met onze service voor het VK doen wij dus zeker niet.”
Betekent de actuele situatie aan de grensovergangen afstel van de Brexit?
“Het is gebleken dat met betrekking tot de Brexit niets zeker is. Duidelijk is wel dat er onvoldoende voorbereiding in het VK is en dat het per 1/1/2021 een enorme chaos kan worden. Met de huidige situatie wordt daar nog een flinke schep bovenop gedaan. Wellicht is de wens de vader van de gedachte, maar wie weet komt er om 5 voor 12 alsnog een deal en wordt er – al dan niet door het coronavirus – alsnog meer tijd gegeven voor een soepele overgang. Hoe dan ook, van onze kant hebben we de voorzorgsmaatregelen getroffen voor ieder scenario en is afwachten het enige wat we nu nog kunnen doen.”