Wil je transport boeken van of naar een eiland in Europa? Ook dan is wegtransport een voordelige en eenvoudige oplossing. Wel brengen eilandzendingen extra aandachtspunten met zich mee. In deze blog delen we een aantal zaken om rekening mee te houden.
Europa kent meerdere bestemmingen die alleen per vliegtuig of boot te bereiken zijn. Je denkt hierbij al snel aan de zuidelijke Balearen, Canarische Eilanden, Sicilië of de Waddeneilanden. Echter worden ook voor het wegtransport van en naar het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Scandinavië vaak veerboten ingeschakeld.
Minder flexibiliteit
Bij wegtransport van en naar eilanden gaan vrachtwagens mee de veerboot op. Dit betekent dat jouw logistieke partner gebonden is aan de reguliere vaartijden van de boot. Daarnaast zijn er naar bepaalde eilanden slechts een of twee afvaarten per week. Waar bij palletvervoer over land vaak nog snel geschakeld kan worden en een vervoerder de planning zelf in de hand heeft, is dat bij eilandzendingen dus lastiger. Om er zeker van te zijn dat jouw zending op de gewenste tijd geleverd kan worden, is het bij transport van goederen van of naar eilanden dus raadzaam om het vervoer tijdig te regelen.
Beperkte capaciteit
Veerboten hebben een bepaalde afmeting. “Even een vrachtwagen extra” is makkelijker gezegd dan gedaan en vol is vaak echt vol. Bovendien trekken er in vakantieperiodes vaak veel bezoekers richting eilanden. Om in het toeristenseizoen ruimte te maken voor extra passagiers, wordt de ruimte voor vrachtwagens in deze periode vaak beperkt. Het kan dus voorkomen dat een zending niet op de eerstvolgende boot mee kan, maar moet wachten op de volgende. In deze gevallen kan jouw zending vertraging oplopen. Houd hier in de drukke periodes dus rekening mee.
Aanvullende documentatie
Wanneer de vrachtwagen de veerboot op gaat, verandert de transportmodaliteit naar zeevracht. Om de oorsprong van jouw goederen aan te tonen is het bij sommige eilanden verplicht om extra (douane)documenten bij de zending te voegen. Bij zeevracht van het ene EU-gebied naar een ander EU-gebied is dit meestal een T2L(F)-document, zoals bij de Canarische Eilanden. Het is verstandig om eerst bij jouw vervoerder te checken of er aanvullende documenten benodigd zijn, voordat je transport naar een eiland boekt. Handig: in sommige gevallen kan jouw logistieke partner ook de opmaak van de douanedocumenten voor je verzorgen.
Specifieke eisen gevaarlijke goederen
Bevat jouw zending gevaarlijke stoffen? Dan gelden er voor het wegtransport aanvullende eisen. Dit is vastgelegd in het ADR-verdrag. Meer hierover lees je in de whitepaper ‘Wegtransport van gevaarlijke stoffen’. Omdat de omstandigheden bij zeevracht verschillen met wegtransport en bepaalde stoffen anders kunnen reageren op aanraking met water, geldt in dit geval het verdrag van de International Maritime Organisation (IMO) voor gevaarlijke stoffen. Naast de specifieke eisen en regels waar de zending en verpakking aan moet voldoen, is het bij vervoer van gevaarlijke stoffen van of naar eilanden ook belangrijk om een IMO-document bij de zending te voegen.
Hogere kosten
In verband met onder andere de beperkte flexibiliteit en capaciteit vallen de kosten van het transport van en naar eilanden vaak hoger uit dan bij transport voor bestemmingen op het vasteland. Het is daarom raadzaam om eerst het tarief bij jouw vervoerder op te vragen alvorens je de zending boekt. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Heb je vragen over transport van of naar eilanden? Aarzel niet en neem contact met ons op. Bij CTS GROUP helpen we je graag verder!