Per 1 januari 2021 gelden er nieuwe regels en procedures voor het wegtransport van/naar het Verenigd Koninkrijk. Er worden douaneprocedures ingevoerd, wat inhoudt dat u als verzender van de goederen verantwoordelijk bent voor douaneaangiftes, inklaring van goederen en het opmaken van douanedocumenten. Hiervoor heeft u onder andere een originele handelsfactuur nodig. Naast de reguliere informatie die vaak op een factuur staat dient u hier ook een aantal aanvullende gegevens op te vermelden.
Het lijkt een gebed zonder eind: de onderhandelingen over de nieuwe afspraken tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Beide partijen willen geen water bij de wijn doen en een deal is nog ver weg. De tijd begint echter steeds meer te dringen. Is er op 31 december 2020 geen deal, dan treedt het no-deal scenario in werking. Het VK is dan voor de EU een ‘derde land’. Meer informatie over de consequenties van dit scenario leest u in onze whitepaper ‘Een no-deal Brexit en palletvervoer’.
Tref de juiste voorzorgsmaatregelen
Het is belangrijk om voorbereidingen te treffen voor elk mogelijke scenario. Wacht hier niet mee. Zo voorkomt u eventuele vertraging in januari. In onze blog ‘Palletvervoer na de Brexit’ leest u dat het onder andere essentieel is om een EORI-nummer aan te vragen en u te verdiepen in het doen van douaneaangifte en opmaken van douanedocumenten. Ook is het raadzaam vast de gegevens op uw facturen aan te passen. Voor het opmaken van documenten moeten er namelijk een aantal aanvullende gegevens op de factuur staan. Voldoet de factuur niet aan de eisen? Dan kunnen de documenten helaas niet opgemaakt worden.
Factuur opmaken
Onderstaand vindt u een overzicht van de gegevens die op de factuur dienen te staan. U mag zelf bepalen in welk format u deze op de factuur zet.
– Het woord ‘Invoice’ of ‘Factuur’
– Bedrijfsgegevens van de verkoper, inclusief het btw- of EORI-nummer
– Bedrijfsgegevens van de koper, inclusief btw- of EORI-nummer
– Bezorgadres
– Factuurnummer en -datum
– Referentie van de zending
– Verpakkingseenheden en gewicht
– Hoeveelheid, waarde, omschrijving van de goederen (bij voorkeur HS-code) per stuk
– Totale waarde van de zending in EUR en GBP incl. code van munteenheid en omrekenkoers
– Incoterms (DAP, DDP of anders)
Meer informatie over het opmaken van douanedocumenten vindt u in onze whitepaper ‘Zending buiten de EU en douanezaken’. Wist u dat onze douanespecialisten het opmaken van de documenten ook voor u uit handen kunnen nemen? Raadpleeg onze Brexit helpdesk. Wij helpen u graag verder.